Fotografie – vlastní / nakoupené nebo stažené?

Napsal: Zdeněk Karásek Publikováno: 24. 3. 2016

Fotografie – jak na to?

jaro-ilustracka

Při práci na webu jde ve většině případů o čas. Respektive o podíl času a odměny za tento čas. A klient často (a oprávněně) nechápe těch 5 hodin strávených nad jednou stránkou.

V branži webařů se nekutají výrobky, které se dají normovat hodnotou stráveného času na jeden výrobek / stránku / script. Takže i prvotní odhad celkové práce na webu je často veliká magie, která ve většině případů končí v neprospěch pro studio (tedy odpracovaný čas je větší než původně odhadovaný – ale cena zůstává stejná).



Fotografie

Dnes se zaměříme na kategorii fotek, protože hledání, pořizování, nákup nebo úprava fotek představují velikou část časového fondu na projektu. A mnohdy zcela zbytečně.

Fotografie (a lépe video) na webu prodává víc než 5 odstavců textu. A získat dobou fotku není jen tak.

Užití a publikace fotografií má svá (mnohdy nejasná) pravidla, které se více či méně dodržují.

Primárně ale platí, že ke každé fotce by měl existovat doklad o původu nebo písemný souhlas s jejím užitím. S novým občanským zákonem jsou tato pravidla ještě přísnější. 

Proto je ideální fotky nafotit. Vznikne pro Vás sada profi fotek, které ukazují a popisují skutečnost ve Vaší firmě. To pro návštěvníka nejen webu znamená:

Na nic si nehrajete
Ukazujete Vaši skutečnou tvář
Klient ví, co ho čeká
Správně podpoříte argumenty k prodeji

 

Takto vytvořené fotky Vám vydrží několik let a pokud se jen trochu prezentujete (inzerce, publikace, katalogy, web, nabídky…), tak se Vám to mnohonásobně vrátí!

 Velikou výhodou je, že se focení většinou oceňuje a řeší separátně od ostatních prací, takže klient i studio přesně ví, co si kdo kupuje.

Pokud ale nemáte vlastní fotky (nebo pro Vás nejsou tak důležité), tak je ideální takovéto fotky nakoupit. Při nákupu fotky totiž pokaždé souhlasíte a právy na použití. (např. zde) Navíc dokladem je faktura, která Vaše tvrzení o vlastnictví jednoznačně potvrzuje.

 Aktuálně tu řešíme s klientem fakturu na 10 000 za „ukradenou fotku“, takže samovolné stažení a použití rozhodně nedoporučujeme. Za obsah odpovídá klient, nikoliv studio. (a veliký pozor na profimedia.cz)


Kde tedy brát fotky?

Placené servery:

http://www.shutterstock.com
http://www.pond5.com (původně pixmac.cz)
https://stock.adobe.com/cz
http://www.dreamstime.com
https://eu.fotolia.com/

Jsou zde milióny velmi kvalitních fotek, kde si snad vybere každý. Navíc studio by mohlo mít přístupy (licenci, kredit, paušál, …), díky kterému se nemusíte nikde registrovat, protože koupit samostatnou fotku již dnes většinou nejde.

Mezi neplacené bych dal asi jen http://depositphotos.com.

Rada na závěr: Chcete ušetřit? Nabídněte se, že si fotky vyberete sami. Uděláte tím radost nejen webařům, ale také budete mít přehled a kontrolu nad vznikajícím obsahem.

PS: tento článek vznikl jako konkrétní reakce na hledání fotky „typického českého bungalovu” s rozkvetlou zahradou. Taková ve fotobankách prostě není. Víme to :). Počkáme na jaro a vyfotíme si vlastní. 



Sdílejte tento článek

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedintumblrFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedintumblr

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *